A területet korábban csákváriak, majd pákozdiak bérelték. Kozmát
1742-ben gróf Eszterházy Ferenc a betelepített németeknek adományozta A
német nyelvű krónika szerint kozmát 1770-ben Ulm vidékéről telepítették
be.
Eredetileg az utca jobb és bal oldalán, fekete alapon, fehére
meszelt házak álltak a tetőn szalmaborítással.A körülmények
kedvezőtlenek voltak: a közlekedés nem volt megoldott, nem volt
lehetőség a terjeszkedésre, így sokan elvándoroltak.
1941-ben új iskola épült. 1941 októberébe a német katonák, decemberben
az oroszok jöttek be a faluba. 1946-ban Gánthoz hasonlóan került sor a
kitelepítésre.
A háborús éveket követően gyakorlatilag kihalt, csupán néhány őslakos
maradt. Vérteskozma természetvédelmi területen fekszik. A falu ma
üdülőfalu, ahol Községvédő Egyesület működik a hagyományos falukép
megőrzése érdekében. Kozma skanzen jellegű település, ahol az évente
megrendezett búcsú keretében neves művészek adnak műsort a templomban.
1992-ben emelték a kitelepítettek emlékét őrző emlékművet. Kozma és
környéke Ökoturizmusra, kerékpározásra, vadászatra alkalmas terület. Egy
12 férőhelyes turistaház és külön vadászház várja az ideérkezőket.
Szent Vendel emlékhelyét és a hozzá tartozó közösségi teret a kicsiny
üdülőfalu határától nem messze, egy erdei út mellett találjuk...
SZENT VENDEL remete
*Skócia, 554 körül(?).
+Tholev, 617. (?)
Vendel, akit Wendalin, Wandalin és Windilin néven is neveznek
legendái, ír-skót nemzetségből származott. Élete a Szent Patrik (lásd:
A szentek élete, 125. o.) utáni időre esik, amikor a pogányság még
éreztette hatását, és még nem indult el a Szent Bonifáchoz és köréhez
(lásd: A szentek élete, 247. o.) kapcsolódó misszió a kontinens felé.
A legendák szerint, melyek 1417 után keletkeztek ugyan, de történeti
hitelességük aligha vonható kétségbe, Vendel királyfi a mi fogalmaink
szerint egy törzs vezérének a fia volt. Korán jelét adta a jámborságnak
és a keresztény műveltség, sőt a papság iránti vonzódásának, amit atyja
nem jó szemmel nézett. Épp azért, hogy elvonja a tanulástól, nyájainak
őrzését bízta rá. De mint annyiszor, amikor valakit szolgai munkára
kényszerítenek, hogy elvonják Istentől, Vendellel is az ellenkezője
történt annak, amit atyja akart: a juhok legeltetése közben, a mezők
csendjében megérlelődött szívében a remeteség, az Istenben elmerült
szemlélődés utáni vágy. El is határozta, hogy amint lehet, remete lesz,
de előbb elzarándokol a Szentföldre és Rómába. Talált magához hasonló
hat ifjút, akikkel útnak is indult.
Rómába meg is érkezett a kis zarándokcsoport, a szentföldi útról
azonban le kellett mondaniuk. Háborús hírek jöttek: perzsák és arabok
támadásai érték a Szentföldet, s végül nem sokkal később, 614-ben el is
pusztítottak minden zarándokhelyet. Vendel társaival együtt elindult
hazafelé. A remeteség iránti vágy azonban oly erőssé nőtt a szívében,
hogy Trier közelében, a várostól fél nap járóföldnyire megtelepedtek az
erdőben. Kunyhót építettek maguknak és szigorú böjtölés és imádság
közben megkezdték a pusztai remeték életét. Olykor azonban koldulniok
kellett. Egy ilyen alkalommal Vendelt megszidta egy gazda: ahelyett,
hogy tétlenkedve koldul, inkább dolgozna és ő segítene másokon. Ez
Vendelt arra késztette, hogy elszegődjön a gazdához, aki előbb a
disznóit, majd a marháit, végül a juhait bízta az őrzésére.
Legendája elmondja, hogy Vendel mindig a legjobb legelőt kereste a
juhoknak, és fáradságot nem kímélve járta nyájával a dombokat, szíve
pedig szüntelenül remetecellája után vágyott. Ez a vágya oly kedves
volt Isten előtt, hogy angyalok jöttek, és nyájával együtt fölemelték
és elvitték a cellájához. Csakhogy a cella közelében nem volt víz a
juhoknak. Vendel ekkor felfohászkodott, majd a földbe szúrta
pásztorbotját, és mindjárt bő forrás fakadt a földből. Gazdája éppen
arra lovagolt és kemény szavakkal kérte számon Vendeltől, miért vitte
oly messzire a jószágot. Vendel megígérte, hogy a kellő időben nyájával
együtt otthon lesz. Amikor a gazda -- vágtában hajtva lovát -- hazaért,
megdöbbenve látta, hogy Vendel már várja, a juhok pedig mind az akolban
vannak.
E csodák láttára gazdája elbocsátotta: belátta, hogy nem munkakerülő
naplopás a remeteélet. Vendel visszatért, de nem sokáig maradt egyedül.
A körülötte letelepedett remeték annyira tisztelték, hogy elöljárójukká
választották. Az egyik legenda szerint még Vendel életében közösséget
alkottak, kolostort építettek és a bencés regula szerint élő közösség
apátjává választották Vendelt, aki így halt meg 617-ben.
Azon a helyen temették el, ahol a remetekunyhója állt. Tisztelete a
sírja körül azonnal megkezdődött, -- s hamarosan kápolnát emeltek, mely
a csodák következtében zarándokhellyé vált. Vendel csodái főleg a
járványos betegségek áldozatain mutatkoztak, illetve azok tapasztalták
jóságos közbenjárását, akik állataik bajaiban hívták segítségül. Így
telt el hét évszázad. A nagy térítések szentjei mellett szélesebb
körben nem terjedt el az egyszerű pásztor-remete-apát tisztelete. Trier
azonban rendkívüli módon tapasztalta égi segítségét: 1320-ban pestis
ütötte fel a fejét a városban, de Szent Vendel segítségül hívása után
hirtelen megszűnt a járvány. Hálából Balduin herceg templomot
építtetett, melyet 1360 pünkösdjén szenteltek fel, és átvitték Vendel
ereklyéit a kápolnából az új templomba. 1506-ban márvány szarkofágot
készítettek, s mindaddig, amíg a tholeyi kolostor állt, ünnepi
körmenettel emlékeztek az ereklyék átviteléről. Később, amikor
hitetlenül hallgatták a Vendel-legendákat, ismételten felnyitották a
sírt, hogy újabb és újabb nemzedékek bizonyosodhassanak meg az ereklyék
hitelességéről.
A Római Kalendáriumba ugyan nem került be Vendel ünnepe, de Európa-
szerte több mint 1500 templomot ajánlottak az ő oltalmába, s ezek közül
kb. 160 zarándokhely. A német nyelvterületen Hollandiától Tirolig
hagyományos tiszteletét a német telepesek magukkal hozták Kelet-
Európába, így hazánkba is.
Vérteskozma egy olyan skanzen jellegű település, amely tökéletesen
megőrizte az ősi falvak, az ősi építészet jellegzetességeit, az építési
szabályok szigorúak, lakói gondosan őrzik a tájjelleget.
Tavasszal a falu újra éled, sétáló turista csapatok, vidáman
kerékpározó gyerekek hangja vegyül a tavasznak örvendő madarak
csicsergése közé. A falu előtt kezdődő szépséges völgyben műút vezet,
így gyalogosan, kerékpárral, kerekesszékkel is kellemes túrák
tervezhetők.
A falu ma üdülőfalu, ahol a hagyományos falukép megőrzése érdekében Községvédő Egyesület működik.
|